رانندگی با اتومبیل در شرایط خاص

در هنگام رانندگی بعضی دانستنیهای ساده ولی مهم میتوانند حیاتی باشند که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنم...


شکستن شیشه جلو :

شیشه جلوی اتومبیل میتواند در اثر عوامل مختلفی مانند برخورد سنگ بشکند ولی احتمال و خطر شکستن شیشه در سرعتهای بالا بیشتر و خطرناک تر است.راننده باید خونسردی خود را حفظ کرده و کنترل فرمان را از دست ندهید چون شکستن شیشه به تور آنی اتفاق می افتد و مانع دید جلو میشود ممکن است راننده اقدام به ترمز شدید و یا تغییر مسیر ناگهانی بکند که این امر ممکن است باعث بروز حادثه شود .




The image “http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8611/4while-drive1031186.sb.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

در هنگام شکستن شیشه جلو در زمان رانندگی :


1. به هیچ عنوان دستان خود را از فرمان جدا ننمایید.

2. فورا فلاشرها را روشن کنید. در صورتی اتومبیل شما فلاشر ندارد راهنمای سمت راست را بزنید.

3. از ترمز ناگهانی که منجر به قفل شدن چرخها بشود به شدت بپرهیزید.

1. اجازه ندهید سر و صدای سرنشینان داخل اتومبیل ( که ناشی از ترس آنها به خاطر شکسته شدن شیشه است ) تمرکز شما را به هم بریزد.

2. آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید با استفاده از آینه ها اتومبیل را به سمت راست جاده هدایت کرده و توقف کنید.

3. با استفاده از پارچه و یا کاغذ روی دریچه های کولر وتهویه اتومبیل را که نزدیک شیشه هستند رابپوشانید و توسط ابزار مناسبی شیشه را از داخل به طرف بیرون بشکنید.

4. با دقت لاستیک چهار چوب شیشه را در آورده و تکه های شیشه را از آن جدا کنید چون ممکن است به آن احتیاج داشته باشید.

5. تکه های شیشه ای که بر روی کاغذ یا شیشه جمع شده را در یک کیسه بریزید.اگر اتومبیل را بیمه بدنه کرده اید میتوانید از بیمه خسارت خود را دریافت کنید به همین خاطر با مقامات مقامات انتظامی تماس گرفته و گزارش تهیه کنید ولی چنانچه بدون گزارش به بیمه مراجعه کنید 20 احتمالا و یا 25 درصد خسارت شما کسر خواهد شد.



ترکیدن لاستیک :


چنانچه یکی از لاستیکهای عقب بترکد قسمت عقب اتومبیل در سمت لاستیک ترکید سر خواهد خورد و چنانچه یکی از لاستیکهای جلو بترکد اتومبیل با قدرت به سمت لاستیک ترکیده کشیده خواهد شد.



نکات زیر را در هنگام ترکیدن لاستیک رعایت کنید:

1. خونسردی خود را حفظ کنید و بدانید که در صورت رعایت نکات ایمنی میتوانید اتومبیل را کنترل نمایید.

2. پس از ترکیدن لاستیک ( مخصوصا لاستیک جلو ) اصلا ترمز نگیرید. این کار باعث چپ شدن خودروی شما خواهد شد.

3. فرمان را با تمام قدرت و دو دستی بگیرید و اتومبیل را در مسیر مستقیم نگه دارید. پس از ترکیدن لاستیک ها اتومبیل تمایل زیادی به انحراف از مسیر راست دارد. با کنترل فرمان این اجازه را به اتومبیل ندهید.

4. توسط فرمان کنترل اتومبیل را حفظ کرد تا اتومبیل مستقیم حرکت کند و سپس به صورت آرام و کنترل شده ترمز کنید و اتومبیل را آرام آرام با ترمز و دنده معکوس متوقف کنید.

5. پس از ایستادن اتومبیل به یاد داشته باشید که تا چند دقیقه رینگ به شدت داغ است، پس به آن دست نزنید.قبل از سرد شدن رینگ پیچهای چرخ را با آچار چرخ شل کنید.


ممکن است بر اثر شدت گرما پیچ های چرخ در جای خود قفل بشوند پس قبل از سرد شدن رینگ پیچها را مقداری شل کنید تا بعد از اینکه رینگ کاملا سرد شد جک را زیر اتومبیل قرار داده و چرخ را عوض نمایید.




عبور از آب :


یک اتومبیل عادی خانوادگی از اجتماع آب تا ارتفاع 30 سانتی متر بدون مشکل میتواند عبور کند ولی چنانچه ارتفاع آب زیاد باشد و یا از روی آب با سرعت زیاد عبور کنید آب

به شدت بر روی موتور پاشیده خواهد شد و با برخورد با سر شمعها و وایرهای کوئل و دلکو موتور خاموش خواهد شد. چون در بسیاری از اتومبیل ها هنگام خاموش شدن

موتور ترمز از کار می افتد این امر میتواند باعث بروز حادثه شود. دقت کنید که اگر با سرعت زیاد از درون آب رد بشوید آب بلافاصله تمام شیشه جلوی شما را خواهد گرفت

و شما دیگر نمیتوانید هیچ چیز را ببینید.

پس هنگام رسیدن به چاله ای پر از آب ضمن توجه به فاصله اتومبیل پشت سر با شما حتما از سرعت خود بکاهید.




آتش گرفتگی اتومبیل :


چنانچه هنگام آتش گرفتگی اتومبیل، جلوی آتش گرفته نشود با آتش گرفتن بخار بنزین و جهش آن به باک، اتومبیل منفجر خواهد شد و فاجعه ای بوجود خواهد آمد. در صورت بروز چنین حادثه ای به نکات زِیر توجه نمایید.

1. هنگامی که متوجه دودی در اتومبیل شدید اتومبیل را متوقف کرده و سوئیچ را ببندید و نیز دقت کنید فرمان قفل نکند تا در صورت لزوم امکان هل دادن اتومبیل وجود داشته باشد.

2. باید سرنشینها از اتومبیل خارج شوند و از آن فاصله بگیرند.

3. کاپوت را کمی باز کنید و اگر امکان داشته باشد کابل باطری را جدا کنید.

4. چنانچه کپسول آتش نشانی موجود باشد توسط آن اقدام به خاموش کردن آتش کنید و در غیر اینصورت از پتو و یا روکش و یا زیر پایی های اتومبیل استفاده کنید. توسط این پوششها مانع رسیدن اکسیژن به آتش و بزرگتر شدن آتش خواهید شد.

5. اگر دیدید آتش در حال گسترش است و شما به دلیل کمبود امکانات نمیتوانید آنرا خاموش کنید بلافاصله از اتومبیل فاصله بگیرید. چرا که هر لحظه امکان سرایت آتش از طریق لوله های انتقال بنزین به باک و انفجار باک و پرت شدن ترکشهای باک و سایر قسمتهای اتومبیل به اطراف وجود دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
shahrokh پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:10 ب.ظ http://s-shahrokh.blogsky.com

از راهنمایی شما ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد